Dwustronny Partnerski Projekt Szkół
w programie Comenius
„Uczenie się przez całe życie”.
Nazwa projektu:
„Turystyczne poszukiwanie skarbów w centrum i na peryferiach Unii Europejskiej”-
„Touristische Schatzsuche im Zentrum und an der Peripherie
der Europäischen Union”
W lipcu 2012 roku Polska Narodowa Agencja programu Comenius poinformowała naszą szkołę o zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego dla projektów składanych do dnia
21 lutego 2012 roku. W wyniku selekcji projekt otrzymał na poziomie europejskim status „zaakceptowany” oraz przyznano mu dofinansowanie.
Program realizowany będzie w roku szkolnym 2012/2013 i 2013/2014 wspólnie ze szkołą partnerską: Gymnasium Traben- Trabach w Niemczech.
Gymnasium Traben- Trabach istnieje od 1573 roku. Realizacja myśli europejskiej należy
do najważniejszych zadań szkoły. Świadczy o tym nawiązanie współpracy z 21 europejskimi szkołami w przeciągu ostatnich 13 lat.
Obie nasze szkoły leżą w obszarach granicznych. Mieszkańcy tych terenów przeżyli w swojej historii trudne czasy, lecz pozostawili cenne dziedzictwo kulturowe. W ramach dzisiejszych granic Unii Europejskiej Traben- Trabach leży w centrum, podczas gdy Rzeszów położony jest raczej peryferyjnie. Właśnie w tym dostrzeżona została geograficzna zaleta współpracy, co wyraża się również w nazwie projektu. Turystyka jest wyrazem europejskiej wolności
w której żyjemy oraz motorem rosnącej europejskiej świadomości obywatelskiej. W obu miejscowościach, które są tak różne pod względem wielkości, położenia i zaplecza, turystyka symbolizuje również nadzieję na rozwój gospodarczy i na postępujące zmiany strukturalne
w kierunku nowoczesnego społeczeństwa.
Cele projektu:
•poznanie przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa regionu własnego i regionu partnera,
•zestawienie i ocena turystycznych elementów składowych własnego regionu i regionu partnera,
•uwrażliwienie na długofalową turystykę poprzez zastosowanie gier strategicznych,
•poznanie pracowników w instytucjach ds. turystyki w obu miejscowościach oraz ich metod pracy,
•samodzielne zebranie zdobytej wiedzy w formie turystycznych produktów (plakaty, broszury, zdjęcia, filmy),
•artystyczne przedstawienie wyników projektu podczas wymiany uczniowskiej,
•pomnożenie i rozwijanie kompetencji językowych,
•pomnożenie i rozwijanie kompetencji informatycznych.
W ramach projektu realizowana będzie współpraca z partnerami spoza szkoły. Należą do nich m.in.:
•instytucje ds. turystyki w Traben- Trabach i w Rzeszowie,
•Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, w której siedzibie przeprowadzony zostanie projekt „Zrównoważony rozwój”,
•grupa projektowa Bundeswehr POL&IS (Polityka i Międzynarodowe Bezpieczeństwo).
Prace projektowe są zintegrowane z lekcjami przedmiotowymi i realizowane w trakcie zajęć lekcyjnych klas licealnych. Dotyczą następujących przedmiotów szkolnych:
•historii (badanie dziedzictwa historycznego obu regionów),
•geografii (analiza geograficznych warunków obu regionów turystycznych
i gospodarczego znaczenia turystyki),
•biologii (badania dotyczące endemitów w obu regionach),
•matematyki i informatyki (opracowanie ankiet, statystyk, prognoz),
•wiedzy o kulturze (badanie dziedzictwa kulturowego- architektura, sztuka),
•muzyki (przygotowanie wspólnego występu- orkiestra, chór, grupy taneczne),
•języka niemieckiego (polscy uczniowie) i języka francuskiego (niemieccy uczniowie). Dokonają oni analizy wpływu języka sąsiada na język ojczysty,
•języka angielskiego (polscy i niemieccy uczniowie będą się komunikować w trakcie realizacji projektu także w języku angielskim),
•wychowania fizycznego (zawody sportowe).
Szkolny Koordynator programu Comenius
Ewa Salamon